20 de set. 2012

RISOTTO DE CASTANYA AMB CERVESA DE CASTANYA


A mitges vacances d'estiu vaig rebre un correu on la gent de la revista Cuina em convidaven a participar en el primer concurs per a blogaires gastronòmics en el marc del primer dia Cuina 2012, el 22 de Setembre a Manlleu. 

No cal dir que el suggeriment em va afalagar i es va convertir en tot un repte per diversos motius: En primer lloc, l'organitza la revista "Cuina" a la que estic subscrit i m'encanta, en segon lloc el concurs està destinat només a blogaires, en tercer lloc un jurat determinarà els finalistes i guanyadors sense la intervenció dels vots del públic (fa temps vaig decidir no participar en concursos que es basen en el nombre de vots rebuts) i per últim, la proposta havia de girar entorn a la cervesa que m'encanta però que lluny dels estofats i guisats, no l'havia fet servir mai.

Així doncs, vaig aprofitar la distensió estiuenca per a cavil·lar entorn a la recepta. Vaig parlar-ne amb l'Oriol i el Joan, friquicuiners com jo que em van ajudar moltíssim i també vaig comentar el tema amb la família.

Per mi era fonamental escollir bé la cervesa ja que determinaria el resultat final, però quina?. En unes vacances a Còrsega havia provat la Colomba, macerada amb fulles de maquis i la Pietra, feta amb farina de castanya. Les dues em van semblar una bona opció però em va ser del tot impossible trobar-ne. Aleshores, un bon dia vaig sentir per la ràdio que al Montseny havien fet una nova cervesa amb castanya de la mà de les cerveses Ausesken!!! Allò era un senyal, ho havia de fer amb productes de casa nostra. Havia d'aconseguir-la com fos i fer girar el plat entorn seu.

Volia defugir dels estofats i guisats al forn i com que no soc gens de postres vaig decidir provar amb arròs. Faria un risotto! però de què? si la cervesa incorporava farina de castanya... el plat havia de dur castanya torrada, clar. Anava avançant però encara hi havia aspectes pera lligar. Hi poso brou? Amb quin formatge? com que això em va començar a atabalar, vaig decidir avançar i buscar la cervesa i les castanyes.

Després de donar unes quantes voltes, finalment vaig contactar amb l'empresa Castanya de Viladrau que molt amablement em van fer arribar els ingredients necessaris (milions de gràcies, Albert, Quim i Anna). 

Ara només quedava resoldre la cocció. Coure només amb cervesa sense fer servir brou ni aigua era un risc però vaig decidir provar-ho ja que volia donar un protagonisme especial a aquella cervesa que tant m'havia costat trobar. Tal i com em va suggerir l'Oriol, calia suplir-ho amb un bon sofregit fet a consciència. 




Alea Jacta est, que deien els romans!! Així és com ho vaig fer:

Ens caldrà: 2 cerveses de castanya de 33cl, 6-8 castanyes torrades, 180gr d'arròs, mitja ceba, tomàquet concentrat, mitja botifarra negra, 3 alls, farigola, oli de tòfona, 200gr de formatge parmesà en pols (o pecorino), oli d'oliva i sal.



A part de la cervesa de castanya i les castanyes que son de Viladrau, la ceba seca és de Coll de Nargó, la botifarra negra és de Puig-Reig, l'arròs del Delta i la farigola és del bosc del costat de casa...


Preparació: En primer lloc, tallem la ceba petita i la posem a coure amb un bon raig d'oli i a foc molt lent. Remenant sovint fins que, passades un parell o tres d'hores estigui caramel·litzada. 

La separem i amb el mateix oli, posem a coure un gra d'all tallat amb sis castanyes a trossos. Quan l'all comença a estar ros, afegim l'arròs i li donem un punt torrat. Un cop veiem que ha començat a agafar color, afegim la ceba, la botifarra negra tallada petita i una cullerada petita de tomàquet concentrat. Remenem sovint per a que no s'enganxi ni es cremi. 

Mentrestant, preparem una picada amb una castanya, l'oli de tòfona, la farigola, sal i una mica de cervesa.



Quan ja té un color i una textura homogènia, pugem el foc i afegim la cervesa a poc a poc per a que l'arròs es vagi coent sense que bulli. L'anem abocant periòdicament i remenant per a distribuir la cocció. 


Quan tinguem les dues cerveses abocades, tirem la picada i el formatge sense parar de remenar durant un parell de minuts. Tanquem el foc i tapem durant cinc minuts més. Ja es pot servir. 

La sorpresa va ser quan em van comunicar que era un dels finalistes!!! Em va il·lusionar moltíssim i vaig veure l'esforç recompensat, cosa que no passa sovint... 



La sorpresa es va arrodonir el dissabte 22 de Setembre a Manlleu quan em van comunicar que era el guanyador en la modalitat de recepta tradicional!

No podia fallar, Joan i la Marta van venir a xafarejar i aquests, porten la sort allà on van!!! 



Una recepta i un dia rodó.

Podeu veure la crònica de la jornada als següents enllaços de la revista CUINA i dels companys blogaires (si en falta alguna, me la feu arribar):
















40 comentaris:

  1. Respostes
    1. Ja l'he tingut...;-) Només està allà ja és tot un premi.
      Mil gràcies Lídia!

      Elimina
  2. Felicitats! Aquest risotto té una pinta bonissima, ho provaré!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Ideal per a la tardor que estem a punt de començar... ;-)

      Elimina
  3. Anònim20/9/12

    ets lo puto crack dels fogons!!!
    moltes felicitats.
    una abraçada.
    Alf

    ResponElimina
  4. Anònim20/9/12

    Jordi Booon diaaaa!!!
    MOLTISSIMES FELICITATS!!!!
    Marc i Cristina

    ResponElimina
  5. Anònim20/9/12

    Ei, guapo!
    FELICITATS!!!
    Així que dissabte cap a Manlleeu ..a veura, a veura com acabarà això.... ser finalista ja és un honor, ara que ser guanyador .....ja seria massa.....
    Un petó ben fort de la mare

    ResponElimina
    Respostes
    1. Òstres marona...això sí que és tota una sorpresa!!! El que és un honor és que em facis un comentari hahahah

      Elimina
  6. Anònim20/9/12

    Ehorabona,el nom del plat promet.
    JordiF

    ResponElimina
  7. Moltes felicitats!! aquest risotto té una pinta increible, és una manera ben curiosa de coure un bon arròs!!

    ResponElimina
  8. Felicitats!!!! nosaltres hi volíem participar però la cervesa escollida no ens va arribar a temps. Ha arribat avui!!! tot i així aviat tindreu al bloc la nostra recepta amb cervesa, tot i que no tan original i sorprenent com la teva!!!
    Dissabte no podrem anar a Manlleu, esperem que gaudiu molt!
    Alba i Jordi

    ResponElimina
    Respostes
    1. Vaja, quina llàstima...no ens veurem?
      Bé doncs estaré pendent de la recepta que venint de vosaltres segur que amaga alguna cosa! Per començar aquesta cervesa que li ha costat tan arribar.
      Abraçus

      Elimina
  9. Felicitats!!!! És un risotto oringinal i agosarat, jo tampoc cuino gaire amb cervesa... Trobo que la castanya i la cervesa han de maridar molt bé.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Bé, gairebé saps més coses d'aquesta cervesa tu que jo...
      ;-)

      Elimina
  10. Osti tu!! No m'estranya que siguis finalista!! Entre aquest i el nostre no hi ha color! T'ho dic amb la ma al cor, eh? ENHORABONA CRACK! Jo ja et donava el premi, que trobo que fer un risotto de cervesa és d'allò més original! :P jajaja El toc que li has donat, tremendo!!!
    MOLTA SORT!
    Petons
    Sandra

    ResponElimina
    Respostes
    1. Guàu!!! Venint dels fogons, això sí que és un premi...m'afalaga!
      Gràcies Sandra

      Elimina
  11. Que tinguis molta sort Jordi, aquest risotto té una pinta, sem fa la boca aigua. Salut

    ResponElimina
    Respostes
    1. Eo guapos!! me n'alegro...ja us explicaré què tal el dissabte.
      per cert, m'he carregat quatre missatges idèntics al que heu publicat...que teniu mans com peus, segur que ha sigut el Jordi hahahaha

      Elimina
  12. Anònim20/9/12

    un gran risotto, una idea collonuda i una presentació inmillorable, felicitats, esperem que hi hagi sort!!!!

    ResponElimina
  13. Cuina amb cervesa és complicat sobretot per escollir la cervesa ideal. Aquesta no sabia ni que existís, espero tenir l'oportunitat de degusta-la algun dia. El rissotto un 10

    ResponElimina
  14. Hola Jordi guapo tu

    Em permís anoto la teva formula, de Super hummmm

    molta sort en el concurs, avui, demá i sempre
    mil petonets Susanna

    ResponElimina
  15. Anònim21/9/12

    moltes felcitats!!! i a disfrutar!!!

    Regina

    ResponElimina
  16. Moltes felicitats pel premi Jordi!!!!!!!!

    ResponElimina
  17. Moltes felicitats per haver guanyat el concurs!!!!

    ResponElimina
  18. Jordi, Moltes, moltes felicitats... ara que he "vist" la teva recepta i t'he sentit comentar el procès de recerca, ho veig clar, qeu tu mereixes. Es veu molt apetitos aquest arròs!

    ResponElimina
    Respostes
    1. I la teva sopa!!!! bufffffff ha d'estar de vici....
      Merci per tot guapa

      Elimina
  19. Jordi, jo faig els deures al revès i és ara que començo a conèixer per Internet als que ahir vaig conèixer en persona.

    Felicitats per la recepta, pel camí per fer-la, i per suposoat per La cocotte que ara tens :) com a guanyador de la recepta tradicional.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola Marga!!! quina ilu veure't ara per aquí...la "chica del tren"
      Em va agradar compartir el dissabte!
      Fins la propera

      Elimina
  20. Muchas felicidades por ser ganador!!

    ResponElimina
  21. Moltes felicitats!!! Un molt ben merescut premi. Es nota que hi ha un treball important darrere aquest rissotto.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Ei parella!!! un plaer haver-vos conegut el dissabte. "Oju" que ara us segueixo de prop, eh?!?!
      Una abraçada guapos

      Elimina
  22. CERVESES AUSESKEN25/9/12

    Felicitats per la bona feina.
    Visca la bona cuina i visca la cervesa artesana

    ResponElimina
    Respostes
    1. Feliciteu a la vostra cervesa!!! que és la prota de la recepta.
      una abraçada Xavi

      Elimina
  23. Hola Jordi
    Molt bona la teva proposta, i felicitats pel premi!!
    Gràcies per la teva visita al bloc
    Bona cuina

    ResponElimina
    Respostes
    1. Igualment Narcís....igualment!!!
      Arreveure

      Elimina
  24. Jordi,
    L'Abril i jo ens vam quedar bocabadades quan ens explicaves allí a la paradeta de les castanyes tot el que vas fer. Ara veig la raó del premi: te'l mereixies! Un arròs d'allò més bo. Ja ens anirem veient!
    Nani

    ResponElimina
    Respostes
    1. Si dona....la vam "suar" tota la família, hehehehe
      Fins a la propera Nani!

      Elimina
  25. A tots i totes els que heu compartit aquest moment tan especial i m'heu fet arribar les vostres felicitacions.....MOLTES GRÀCIES!!!!
    (i els anònims recordeu a signar que no sé amb qui parlo...)
    Petonarros a dojo!

    ResponElimina
  26. Una recepte perfecte per aquest temps!! Directe al meu receptari!
    Em quedo com a seguidora!
    Una abraçada!

    http://www.lamevaprimeracuina.blogspot.com.es/

    ResponElimina

Si comentes com a Anònim recorda a signar!!!
...passats uns dies, torna a llegir les respostes ;-)