25 d’oct. 2010

CODONYAT



El codonyat havia estat sempre per mi una varietat més dels berenars infantils que em donaven quan era petit. Això va canviar fa un temps llegint un llibre excepcional que barreja superació personal, la cuina i les relacions familiars (Els fruits de la passió de Carol Field). No cal dir que em va captivar de seguida i una de les coses que més em va sorprendre és que la protagonista, feia servir sovint els codonys en les seves exòtiques i fascinants receptes.

El codony es molt recomanable per a generar contrastos ja que es pot barrejar amb diversos productes (mató, formatges secs i forts, iogurt, amanides...) i la seva textura permet  manipular-lo de diverses maneres (làmines, daus, encenalls...). A la nevera es conserva durant molt de temps.

Fa uns dies, l'Àngela em va portar una bossa plena de codonys de casa seva i una visita ràpida a ca l'Eduard i la Marta a buscar un parell de llimones de l'arbre, va completar la recerca d'ingredients. 

Si voleu provar de fer-ne, us caldrà:
4 codonys (aprox 1 kg).
700 gr sucre.
1 llimona pelada i sense llavors.

Hi ha gent que hi afegeix vainilla, canyella o que fa servir sucre moreno o fructosa. En qualsevol dels casos, la recepta és la mateixa.

  • Pelar els codonys i separar els cors.
  • Bullir els 15’ els cors a foc viu en un recipient a part amb tres o quatre dits d’aigua. Les llavors del codony contenen pectina, una substància que posteriorment afegirem i que ajudarà a espessir.
  • Triturar tota la resta dins d’una olla procurant que quedi ben fi.
  • Coure-ho durant 30’ a foc viu i anar triturant de tant en tant.
  • Quan faltin cinc minuts per tancar el foc, esprémer els cors, passar l’aigua per un colador i afegir-ho a l’olla amb la resta.
  • Passats els darrers cinc minuts, abocar-ho tot en un recipient que farà de motlle.

  • Netejar immediatament tots els estris que s’han fet servir ja que un cop refredat, costa moltíssim.
En el cas que tingueu Thermomix és molt més senzill:
  • Separeu els cors i bullir-los igualment.
  • Tritureu tot els ingredients a velocitats 5-7-9 fins que quedi una pasta homogènia.
  • Programar 30' a velocitat 5 i temperatura 100º.
  • Als 25' afegir la pectina i continuar la cocció.
  • Passats els 30' abocar-ho tot en un recipient i deixar-ho refredar.
  • Treure les fulles i netejar-ho.
Bon esmorzar, aperitiu o berenar!!!!



7 comentaris:

  1. Berta Anducas25/10/10

    Jo l'he tastat i és boníssim!!!!

    ResponElimina
  2. Anònim28/10/10

    Jo no l'he tastat, però si el fa el Jordi, no dubto de la seva qualitat.
    Jordi, ara la nostra famila ja està esperant la teva proposta per fer els panellets, de ben segur que en tens una.
    Gràcies per les teves aportacions.

    ResponElimina
  3. Anònim9/11/10

    Jo també l'he tastat i realment és exelent.
    Ànims i felicitats

    ResponElimina
  4. Acostumo a fer codonyat cada temporada amb la termomix i, la veritat és que em queda molt bo; però desconeixia el que expliques sobre les llavors i la pectina. La propera vegada ho faré com aconselles.
    Felicitats pel blog, Jordi, m'agrada molt la introducció que fas a cada recepta relacionant cuina i relació afectiva. Has vist "Como agua para chocolate"?
    Remei (Padrina de la Laura)

    ResponElimina
  5. Hola Remei!!!
    Per a mí és un grandíssim honor que les màximes protagonistes l'alta gastronomia de Sant Vicens visitin i aprovin el contingut d'aquest espai.
    Em tranquil·litza i m'afalaga ;-))
    He vist la peli que em dius i m'apassionen totes les pelis de cuina. La veritat és que tinc la necessitat vital d'explicar el context de cada recepta, l'estat d'ànim, el motiu que et porta a fer-la...

    Gràcies Padrina!

    ResponElimina
  6. Ei Jordi... l'àvia de la Laura el fa amb nous i està boníssim!!! a veure si en puc fer algun dia...

    ResponElimina
  7. Òstres....bona idea!!! suposo que ho afegeix en el moment d'amotlar-ho i llestos, no?? Ho provaré també amb altres ingredients.

    Una abraçada

    ResponElimina

Si comentes com a Anònim recorda a signar!!!
...passats uns dies, torna a llegir les respostes ;-)